Wyszukujesz psychologa w Rzeszowie? Nasza poradnia psychologiczna zapewni Ci pomoc!

UMIEĆ ŚPIEWAJĄCO

Chcę opowiedzieć, w jaki sposób sam nauczyłem się angielskiego. To było jeszcze w Izraelu. W ostatnim roku przed maturą z powodu złego stanu zdrowia odeszła nasza nauczycielka. Fakt, że przez kilka następnych tygodni nie mieliśmy z tego powodu lekcji, bardzo nas niepokoił, obawialiśmy się bowiem o wyniki przypadającego na koniec tego roku egzaminu maturalnego. Po jakimś czasie dyrekcja szkoły zatrudniła nową nauczycielkę.

Była to starsza pani, która nie znała po hebrajsku ani jednego słowa. Witając się z nami, powiedziała (oczwiście po angielsku), że nie będą nam potrzebne żadne podręczniki, po czym zapisała na tablicy tekst piosenki zespołu „The Beatles”, który, rzecz jasna, wszyscyśmy wówczas, tzn. w 1971 r., uwielbiali. Śpiewaliśmy ją potem przez całą godzinę. Na następnej lekcji, której oczekiwaliśmy z niecierpliwością, nasza nauczycielka porozwieszała na ścianie obrazki z różnych czasopism i powiedziała, żeby każdy z nas wybrał sobie jeden i opisał go. Zaznaczyła, że najlepiej oceni pracę najciekawszą, nie zaś, jak to przeważnie bywa – najbardziej poprawną. I tak wyglądały nasze lekcje do końca roku: śpiewaliśmy i pisaliśmy wypracowania. Jakie były rezultaty takiego sposobu nauczania? Wszyscy, po pierwsze, bardzo polubiliśmy angielski, po drugie, zaczęliśmy się nim swobodnie posługiwać, to znaczy nie obawiając się, że zostaniemy zdyskwalifikowani za popełnienie błędu, po trzecie zaś, nie było w naszej klasie nikogo, kto miałby jakieś trudności ze zdaniem egzaminu maturalnego z tego przedmiotu. Poza tym pani Friedman, mojej nauczycielce, zawdzięczam inspirację do powstania Musica Lingua.

Muzyką i piosenkami kojarzącymi się z okresem dzieciństwa można wpłynąć na nastawienie emocjonalne, a tym samym – na chęć uczenia się danego języka. Moja podstawowa teza brzmi: aby język stal się bliski, należy jego naukę zacząć od słuchania go w taki sam sposób, w jaki słucha go embrion przebywający w łonie matki. Słuchanie piosenek metodą Musica Lingua, w czasie którego osobie zamierzającej nauczyć się danego języka przekazuje się bodźce akustyczne i somatosensoryczne, powoduje emocjonalny powrót do tego właśnie stanu: bezpieczeństwa i ogólnego zadowolenia.

Cały kurs językowy odbywa się pasywnie, to znaczy jedynym wymaganiem stawianym uczniom jest odbywające się w warunkach relaksu słuchanie. Nauka przebiega w trzech etapach. Pierwszy z nich wypełniają kołysanki, drugi – piosenki i oparte na muzyce bajki, trzeci – piosenki współczesne wykonywane w danym języku.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.